دانشمندان به کشف مکانیسم احتمالی ابتلا به دیابت نوع 1 یک گام نزدیک‌تر شدند

22 نوامبر2016 - محققان اعلام کردند که ممکن است یک گام به درک علت ابتلا به دیابت نوع 1 نزدیک‌تر شده باشند، این کشف می تواند به توسعه ی درمان هایی جدید برای این بیماری منجر شود.

یک تیم از محققان سوئیسی دانشگاه دولتی پلی تکنیک اکول در لوزان(EPFL) می گویند: احتمالا علت حمله ی سیستم ایمنی به سلولهای بتا در پانکراس(که انسولین تولید می کنند) که نتیجه ی آن ابتلا به دیابت نوع 1 استف را شناسایی کرده اند.

تصور بر این است که حمله ی سیستم ایمنی ممکن است زمانی رخ دهد که انواع خاصی از پروتئین ها توسط خود لوزالمعده ترشح شوند.

آنها همچنین فکر می کنند که exosomes، یا وزیکول های کوچکی که پروتئین ها را بسته بندی می کنند، می توانند به عنوان یک عامل در این موضوع نقش داشته باشند.اگزومها توسط همه انواع سلولها ترشح شده و نقش آنها توزیع مولکول های مختلف در سراسر بدن است. تحقیقات قبلی نشان داده است که اگزومها همچنین می توانند موجب آغاز پاسخ سیستم ایمنی در بدن شوند، به همین دلیل محققان خواستار بررسی بیشتر عملکرد آنها هستند.

این مطالعه که توسطSteinunn Baekkeskov از موسسه ی مهندسی زیستیEPFL انجام شد، نشان داد که متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند از سه پروتئین خاص برای تشخیص شروع بیماری دیابت نوع 1 استفاده کنند.

این پروتئین ها از سلولهای بتای پانکراس موشهای صحرایی و انسان منتشر می شوند و زمانی که سلولها در معرض استرس قرار می گیرند، اگزومهای بیشتری تولید می شوند که با این پروتئینها "تزئین" شده اند و موجب آغاز سریع حمله ی سلول های ایمنی می شوند.

بهمین دلیل محققان تصور می کنند این پروتئین ها ممکن است در شروع این بیماری نقش داشته باشند.

این یافته ها که در مجلهDiabetes منتشر شده است، می تواند به یافتن درمانی موثرتر برای این بیماری در آینده کمک کند.

این درمان به احتمال زیاد بر روی تقلید از اگزومهای در حال توسعه با هدف جلوگیری از تحریک سلول های ایمنی توسط مولکولهای پروتئینی تمرکز خواهد داشت. این ممانعت کننده ها سپس می توانند توسط سلول های ایمنی بیمار جذب شوند و بدین ترتیب از تخریب سلول های تولید کننده انسولین جلوگیری شود.

منبع:

http://www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/study-uncovers-potential-mechanism-behind-development-of-type-1-diabetes-95277146.html